Biserica si Politica

bisepolit.jpg

De ce este chemată politica să aleagă conducerea bisericii? (politicieni în alegerea noului patriarh al BOR)- alegerea va avea loc pe 9 sept 2007, noul patriarh urmand a fi cunoscut pe 12 sept 2007 .

De ce este chemată politica să aleagă conducerea bisericii? (clik sa vezi cine alege pe preafericitu, aici) De ce afacereile bisericii trebuie să se împletească armonios cu afacerile statului?De ce ekklesia se pupă cu mai marii polisului?De ce se combină actul de cult cu onorul masonic?

Pentru a răspunde la aceste întrebări în mod just, pentru a stabili dacă relaţiile diplomatice dintre biserică şi stat sau dintre biserică şi politică sunt de natură a dezvolta o relaţie pozitivă şi de dorit, ar trebui să identificăm cu sinceritate lentila prin care privim fenomenul înainte de a spune fie Da, fie Nu.

Prima perspectivă este cea empirică: ce observăm, ce ne indică simţurile, ce putem să percepem sunt lucruri care seamănă cu armonia, dedicarea, pocăinţa…biserica este curtată de politicieni şi de magnaţi, este sprijinită şi oamenii lumii sunt interesaţi de această instituţie care are, sau ar trebui să aibă, menirea de a reprezenta o altă împărăţie decât cea a suspuşilor cu care se îmbrăţişează. Cu această optică, a victoriei spiritualului asupra umanului, amestecul politicii în determinarea funcţionării bisericii ar putea fi calificat ca un succes deosebit al luminii asupra întunericului, ar putea justificata deschiderea bisericii spre acceptarea deciziilor lumii.

A doua perspectivă, porneşte de la ideea că biserica nu este lumea şi că lumea nu este biserica. A doua perspectivă se plasează pe înţelegerea faptului că mai marii lumii nu sunt şi mai marii Împărăţiei şi că lumina lor nu este reflectarea Luminii; că umanismul nu poate ocupa acelaşi amvon cu creştinismul şi că pozitivismul nu are acelaşi izvor cu nădejdea copiilor lui Dumnezeu; că o campanie de ajutorare a flămânzilor din lumea a treia poate fi milă dar nu se circumscrie milosteniei şi că pacea mondială nu este Mileniul. Dacă suntem conştienţi că întunericul urmăreşte nu neapărat să înghită lumina ci să o contamineze, astfel încât ochiul duhului să fie ars în însăşi puritatea lui, atunci vom înţelege mai bine de ce mesagerii evangheliei lumii vin să dea autograf pe Evanghelie, de ce feţele publice ale esoterismului şi oamenii de interfaţă ai ocultului se afişează în numele unui sincretism tolerant şi al unui ecumenism larg şi insinuant împreună cu feţele bisericeşti la evenimentele legate de spiritualitatea creştină. Atunci ne vine mai uşor să înţelegem compromisul şi preţul pe care cei care ar trebui să fie mesagerii cerului sunt gata să îl plătească Cezarului.

Noi credem că biserica trebuie să rămână separată de stat şi că oamenii Împărăţiei nu pot fi şi oameni ai imperiului. Credem că politica lumii trebuie să nu se amestece în politicile lui Dumnezeu, chiar dacă El conduce întreaga istorie, că ambasadorii lumii de dincolo nu pot adopta discursul lumii acesteia şi că Pax Magna trebuie să rămână o figură a antropologiei lirice, fără a i se permite să invadeze spaţiul proclamării evanghelice.

De ce este chemată politica să aleagă conducerea bisericii?

Pentru ca politica să poată controla biserica.

Nu Biserica, ci biserica.

One thought on “Biserica si Politica

  1. Foarte intersant, felicitari.
    Dar sa sti ca vei fi catalogat drept extremist si antiprogresist. Cel putin eu am patit-o….
    Se cauta, mai ales acum, argumente pentru sprijinirea implicarii bisericii in politica. Pana acum nimeni nu m-a convins ca e moral si util ca noi evanghelicii sa ne implicam in politica(cea din Romania).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s