Rugul aprins, proconfusia

Ce este Rugul aprins?

Mai înainte de toate este o imagine biblică (Exod 3:2). Mai apoi însă, este titulatura unor mişcări spirituale dintre cele mai diverse, unele notorii, altele populare, unele intelectuale, altele experienţiale, unele culturale, iar altele anticulturale. Nu ne vom referi aici decât la două, cele mai cunoscute în România.

Confuzii legate de Rugul Aprins:

  • Prima confuzie este cea a apartenenţei. Când se face referire la Rugul Aprins, ortodocşii cred că e vorba de grupul de la M. Antim, iar penticostalii că evorba de festivalul de la Ponoare
  • A doua confuzie se referă la întemeietorii Rugului penticostal: penticostalii din Crişana sau penticostalii de la Dunăre?
  • A treia confuzie este simbolistica denumirii: Rugul Aprins este epifania lui Cristos (conform Exod 3) sau manifestarea Duhului Sfânt (conform imaginii flăcărilor de la Rusalii)?

Rugul aprins ortodox:

Iniţial:

Câţiva intelectuali şi duhovnici ai României proaspăt ieşite din Al 2-lea război mondial (V.Voiculescu, D. Staniloaie, Ioan Străinul-venit din Rusia), au început să se adune la mânăstirea Antim din Bucureşti pentru a reflecta şi a discuta lucruri spirituale. A luat astfel, repede, un cenaclu ce avea să poarte această denumire a flăcării spirituale. Cenaclul, sau mişcarea spirituală de la mânăstirea Antim a avut o viaţă scurtă, fiind desfiinţată brutal de comunişti după aproximativ 3 ani (1948).  Această perioadă scurtă de existenţă a fost însă prolifică atât din punct de vedere spiritual (Acatistul Rugului Aprins), literar (Calatorie spre locul inimii-V.Voiculescu) şi muzical (Canonul -coral de P.Constantinescu), cât şi din perspectiva sacrificiului: o ceată de iniţiatori ai mişcării a fost condamnată de comunişti la temniţă.

Actual:

Astăzi, mişcarea “Rugul aprins” nu mai are nici o legătură, cu excepţia numelui, cu mişcarea din perioada 1945-1948. Este doar o formulă sau un proiect al bisericii ortodoxe care nu se distinge cu absolut nimic de practica bisericii ortodoxe în general şi cu cea a bisericii ortodoxe române în special. Adică, a fi ortodox sau ortodox rugist e unul şi acelaşi lucru, mişcarea rămânând deci la nivelul titulaturii, fără nici o activitate distinctivă.

Rugul aprins “penticostal”

Prin bisericile penticostale, de ceva vreme, este propagată anual o mişcare de post şi rugăciune cu denumirea “Rugul aprins”. Evenimentele Rugului aprins “penticostal” erau în special întâlniri naţionale sub formă de tabere de 5 zile la munte (Ponoare), iar mai nou, pare să existe o misiune care se ocupă cu plantarea de biserici ce poartă aceeaşi denumire: Rugul aprins. Eu personal nu am participat la întâlniri ale acestei grupări, iar încercând să aflu mai multe despre iniţiatori, promotori, viziune, organizare, am întâlnit doar tăcere. Pe internet (revenim din nou la discuţia dacă netul e sursă de informare demnă de luat în seamă…hm, habar n-am) nu am găsit nici o poziţie oficială a Cultului Penticostal. De fapt, pe internet nu există nimic oficial emanat de la cultul penticostal, cu excepţia ITP-ului şi, poate un fel de site cu arhiva revistei Cuvântul Adevărului, dar site cu numele unei persoane (redactor, sau aşa ceva, nu contează); ar mai fi un site care poartă denumirea Cultului penticostal, dar care-desigur- e creat la derută. Dar, să nu mă îndepărtez de subiect: Rugul Aprins (penticostal). 

E penticostal pentru că e recunoscut de cultul penticostal?

E penticostal pentru că membrii mişcării sunt membri în biserici aparţinând cultului penticostal?

E penticostal în sens larg? (Azi multe biserici independente, ciudate, care au practici excentrice sau slujbe dominate de isterie se declară penticostale, cred eu, în mod abuziv).

Rugul aprins penticostal apare fie ca o asociaţie creştină iniţiată de pastorul orădean Ioan Caba, fie ca o mişcare ţigănească de orientare penticostală propagată din zona Toflea, Galaţi. 

Acum, dacă fondatorii şi organizatorii întâlnirilor Rugul Aprins sunt pastori penticostali si mai ales recunoscuţi pentru succesul spiritual al grupării Măslinul, putem crede că întâlnirile de pe munte sunt ţinute pe făgaşul penticostal normal. Dacă însă grupări peregrine de oameni fără recunoaştere din partea cultului îşi prezintă mandatul lucrării ca emanând de la mişcarea Rugul Aprins sau Măslinul cred că oamenii sinceri şi naivi din biserici şi biserica însăşi este supusă unei tensiuni spirituale inutile şi distructive.

Cât despre simbolistică, eu mă alătur interpretării clasice că Rugul aprins din pustie e Domnul Isus, deşi, cei ce se coboară de la Ponoare cred altfel.

5 thoughts on “Rugul aprins, proconfusia

  1. sunt unul dintre organizatorii intalnirii “Rugul Aprins” – si pot sa spun ca miscarea Rugul Aprins, cat si lucrarea fratelui pastor Caba Ioan sunt recunoscute de cultul penticostal, de fratele Rivis Tipei, etc.🙂
    cat despre simbolistica … eu cred ca simbolistica ramane simbolistica – atat timp cat nu te influenteaza in viata practica de zi cu zi🙂 important e sa o scoatem din “tabloul de aur” al teologiei si sa punem ceva in practica🙂 Rugul Aprins e flacara care te aprinde, fie ca e Christos, fie ca e Duhul Sfant, intelegerea si incredintarea ta personala avand mult de zis aici🙂 dar, cum am spus, ce e important intotdeauna e marcu 12 si matei 22:36-40🙂 tot ce intelegi din Scriptura trebuie sa te indemne sa IL iubesti pe Dumnezeu sau pe aproapele tau ca pe tine insuti🙂 altfel … e comentariu mort si fara putere, vorbarie la adresa Scripturii🙂 Domnul sa va intareasca deci in credinta si in dragoste! si sa va tina El langa Sine!🙂 shalom!🙂

    cu multa dragoste frateasca in Christos,
    andrei

  2. Draga Andrei, multumesc pentru explicatii. Spatiul virtual este foarte sarac in explicarea, prezentarea si promovarea unor evenimente care se desfasoara sub egida cultului. Sa nu mai vorbim de materialele tiparite… Oricum, daca exista eu nu am aflat de ele. In final, o rugaminte: daca (organizator fiind)ai cunostinta de orice articole sau prezentari sau referinte referitoare la Rugul Aprins si care pot fi citite online, te rog sa postezi linkurile acestora. Din pacate in zona in care ma aflu acum nu am putut accesa siteul tau, asa ca poate rugamintea mea isi gaseste deja raspunsul acolo. Daca e asa, scuze de solicitare.
    Dumnezeu sa iti dea harul si lumina de care orice lucrator are atata nevoie!

  3. Va transmitem salutarile noastre si….ne bucuram de cele
    adesate pe …blogul dv-stra,frate Alex Ionescu !
    Va doresc in mod personal,ffff multa sanatate!
    Binecuvantarea lui D-zeu sa fie cu dv si cu familia dv !
    Pastor in Bis Pent BETEl din C Tzii:
    cs.jr.Pintilie Clement

  4. SCRISOARE DE LA DUMNEZEUL TAU !
    Draga suflete ,
    Eu sunt Domnul, Dumnezeul tau (Exod 20.2),Eu te cercetez de aproape si te stiu (Psalm 139.1), te cunosc mai dinainte ca sa te fi intocmit in pantecele mamei tale (Ieremia1.5).Eu stiu totul despre tine,stiu cand stai jos si cand te scoli,stiu cand mergi si cand te culci (Psalm 139.2);Eu stiu cand iesi afara,cand intri si cand esti manios (Isaia 37.28),chiar si perii capului tau ii am numarati (Luca 12.7), Eu iti stiu pana si cuvintele pe care le rostesti inainte ca ele sa ajunga pe buzele tale (Psalm 139.3). Pe cand erai un plod fara chip,ochii Mei te vedeau si in cartea Mea am scris toate zilele care iti sunt randuite (Psalm 139.16).Eu te-am creat o faptura atat de minunata (Psalm 139.14), te-am facut dupa chipul si asemanarea Mea (Genesa 1.26),un pic mai prejos decat Mine (Psalm 8.5).In ziua necazului tau,cheama-Ma si Eu te voi izbavi (Psalm 50.15).Nu te teme de nimic caci Eu sunt cu tine (Isaia 43.5) ci bucura-te caci Eu fac lucruri mari (Ioel 2.21) Nu te teme caci Eu sunt cu tine;nu te uita cu ingrijorare, caci Eu sunt Dumnezeul tau;Eu te intaresc,tot Eu iti vin in ajutor.Eu te sprijinesc cu dreapta Mea Biruitoare (Isaia 41.10).Arunca-ti toate ingrijorarile tale asupra Mea caci Eu ingrijesc de tine (1Petru 2.7). Eu sunt Domnul, Dumnezeul tau care ma apropii atat de mult de tine incat te i-au de mana dreapta si iti zic:“Nu te teme de nimic ca Eu iti vin in ajutor” (Isaia 41.13).Asculta-Ma,tu pe care Te-am luat in spinare de la obarsia ta, pe care te-am purtat pe umar de la nasterea ta pana la batranetea ta Eu voi fi Acelasi,pana la caruntelile tale te voi sprijini.Te-am purtat si tot vreau sa te mai port,sa te sprijinesc si sa te mantuiesc (Isaia 46.3-4). Atunci cand esti trudit si impovarat vino la Mine si Eu iti voi da odihna (Matei 11.28) si pace. Eu iti dau pacea dar nu acea pace pe care ti-o da lumea (Ioan 14.27), legamantul Meu de pace nu se va clatina (Isaia 54.10 u.p.).Eu te voi calauzi neincetat,iti voi satura sufletul chiar in locuri fara apa si voi da din nou putere madulalelor tale; vei fi ca o gradina bine udata, ca un izvor ale carui ape nu seaca (Isaia 58.11) .Atunci cand nu mai stii care e calea care duce la viata,pe care merg foarte putini (Matei 7.14),urechile tale vor auzi glasul Meu care iti zice: ”Iata drumul mergi pe el cand esti ispitit sa te abati la dreapta sau la stanga” (Isaia 30.21). Asa cum ti-am zis pana acum,Eu am fost cu tine si voi fi si mai departe,te voi pazi pretutindeni pe unde vei merge si te voi aduce inapoi in tara pe care acum o pregatesc pentru tine (Genesa 28.15). Nimeni nu va putea sa stea impotriva ta,cat vei trai.Eu voi fi cu tine,cum am fost cu Moise,nu te voi lasa si nici nu te voi parasi (Iosua 1.5). Dar fiindca plata pacatului e moartea (Romani 6.23) si pentru ca pacatele tale pun un zid de despartire intre tine si Mine (Isaia 59.2),Eu iti sterg faradelegile pentru Mine si nu imi voi mai aduce aminte de pacatele tale (Isaia 43.25) prin sangele Fiului Meu care a murit pentru tine. Pentru ca te iubesc cu o iubire vesnica de aceea iti pastrez bunatatea Mea (Isaia 31.3), fiindca atat de mult te iubesc, pentru ca ai pret in ochii Mei,pentru ca esti pretuit si te iubesc (Isaia 43.4), L-am trimis pe unicul Meu Fiu ca sa moara pentru tine ca apoi tu sa ai viata vesnica (Ioan 3.16). Pot sa se mute muntii,pot sa se clatine dealurile,dar dragostea Mea nu se va muta de la tine si legamantul Meu de pace nu se va clatina (Isaia 54.10). Chiar daca pare greu de crezut, nu te teme crede numai (Marcu 5.36) caci cuvantul Meu ramane in veac (1Petru 1.5).

    Invata de la ape sa ai statornic drum Invata de la flacari sa nu incalzesti oricum Invata de la umbra sa taci si sa veghezi Invata de la stanca cum neclintit sa crezi .
    Invata de la soare cum trebuie s-apui Invata de la piatra cat trebuie sa spui Invata de la vanturi ce-adie pe poteci Cum trebuie prin lume de linistit sa treci .
    Invata de la vrabii ca nimeni nu-i uitat Invata de la nufar sa fi mereu curat Invata de la flori sa dai parfum de soi Invata de la ape sa nu dai inapoi .
    Invata de la umbra sa fi smerit ca ea , Invata de la stanca sa-nduri furtuna grea Invata de la soare ca vremea sa-ti cunosti Invata de la stele ca-n cer sunt numai osti .
    Invata de la greier cand singur esti sa canti Invata de la luna sa nu te inspaimanti Invata de la vultur cand umerit-ti sunt grei Si du-te la furnica sa vezi povara ei .
    Invata de la floare sa fi gingas ca ea Invata de la oaie sa ai blandetea sa Invata de la pasari sa fi mereu in zbor Invata de la toate sa fi sarguitor .
    Invata a-ti pretui timpul, mereu sa te masori Sa fi cu ochii-n patru fara de erori I-a seama fiul Jertfei prin lumea care treci Sa-ti intelegi menirea si bine sa alergi .
    Invata de la Isus Domnul, Invatator fidel , Ce Biblia o spune ca sa-L urmezi pe El In adevar in toate Exodul 20 ; De cer sa-ti faca parte si sa traiesti in veci ! ! !
    Amin

    DRAGOSTEA LUI DUMNEZEU

    Cautati-l pe cel ce M-a scuipat si spuneti-i ca are un loc in Imparatia Mea.
    Cautati-l pe cel ce a facut cununa de spini si spuneti-i ca are o cununa in Imparatia Mea fara nici un spin.
    Cautati-l pe cel ce a luat trestia si M-a lovit si spuneti-i ca are un toiag de domnie in Imparatia Mea.
    Cautati-l pe cel ce M-a strapuns cu sulita si spuneti-i ca exista si o alta cale de a ajunge la inima Mea.
    Cautati-l pe cel care a batut cuiele in mainile si picioarele Mele si spuneti-i ca are mangaierile Mele pe crestetul lui.
    Spuneti-i celui care a batut in batjocura tablita cu Numele Meu ca am in ceruri o fila in cartea vietii pe care scrie “ IERTARE ” .
    Cautati-l pe cei care au strigat “ RASTIGNESTE-L “ si spuneti-i ca intr-o zi Ma vor auzi spunand “ VENITI BINECUVANTATII TATALUI MEU… “
    Cautati-l pe cel care Mi-a dat sa beau otet si spuneti-i ca Eu sunt Apa Vie , iar cel ce va bea din Apa Vietii va trai in veac.
    Cautati-i pe Iosif din Arimateea si pe Nicodim si spuneti-le ca si cei bogati sunt primiti fara ezitare in Imparatia slavei Mele si Eu le-am pregatit , nu un mormant sapat in stanca, ci un tron sapat in sange.
    Cautati-i pe preotii cei mai de seama si spuneti-le ca cei ce cred in Cel rastignit la Golgota vor fi “ O SEMINTIE ALEASA SI O PREOTIE IMPARATEASCA”
    Cautati-i pe toti si spuneti-le ca Acela care s-a jertfit vine curand !

    HOTARÂREA MEA DE A-L PRIMI PE HRISTOS CA MÂNTUITOR AL MEU :

    RECUNOSCÂND ÎNAINTEA LUI DUMNEZEU CA SUNT UN PACATOS SI CREZÂND CA DOMNUL ISUS HRISTOS A MURIT PENTRU PACATELE MELE PE CRUCE SI A INVIAT PENTRU ÎNDREPTATIREA MEA, EU ÎL PRIMESC ACUM PE EL SI ÎL DECLAR MÂNTUITORUL MEU PERSONAL !
    Daca vei arunca aceasta chemare a Domnului Isus catre viata sa
    stii ca intr-o zi vei regreta pentru ca nu ai ales sa accepti
    realitatea Biblica. http://www.crestinul.ro/iadul.htm
    Dumnezeu ne iubeste si L-a dat pe Singurul Sau Fiu pentru noi
    pacatosii , cereti iertare pentru pacatele tale si vei fi salvat !

Leave a Reply

