Predicarea (2)

index7

2. OBIECTIVELE, CLIENTII PREDICARII si A.R.T.E

OBIECTIVELE PREDICARII (din nou, ma explic, aici avem in vedere obiectivele de ordin technic, nu obiectivele biblice din sfera indeplinirii Marii trimiteri, a salvarii celor pierduti etc)

Exista 7 obiective ale comunicarii in general, dar acestea se regasesc (desi, poate, la prima vedere nu pare) si in comunicarea publica, oficiala a Cuvantului lui Dumnezeu. Asadar, comunicam

i.                     Ca sa transmitem si sa  primim informatii (predicatorul ar trebui sa adopte acea stare de kenosa a lui Chr descrisa in Fil.2, astfel incat sa poata primi la randul sau de la altii; ca predicator trebuie sa fii dispus sa dai altora tot ceea ce Dumnezeu iti da tie; nu trebuie sa te temi ca in felul acesta iti vei epuiza resursele, sau ca te vei toci; Dumnezeu iti va da mai mult si mai profound: da altora si asteapta-te sa primesti de la Dumnezeu, direct sau prin altii; dand altora vei avea o resursa de hrana si apa mereu proaspata pentru biserica Lui)

ii.                   Ca sa intelegem (predicarea clarifica pentru predicator si pentru ascultator; nu ar trebui sa predicam niciodata lucruri pe care noi nu le-am analizat mai inainte pentru a le intelege; perioada de pregatire a predicii este un bun mijloc de clarificare a ideilor si credintelor predicatorului; apoi, in actul predicarii aceste lucruri sunt transmise altora, explicate, clarificate, detaliate)

iii.                  Ca sa ne facem intelesi (Andrew S. Grove spunea: “Cat de bine comunicam se determina nu prin cat de bine vorbim, ci prin cat de bine suntem intelesi”. In predica nu este sufficient sa expunem idei sau principii; expunerea ideilor si a principiilor trebuie insotita de explicatii, argumente, clarificari; nu imbratisati niciodata o predicare in care se afirma pareri personale, sau pur si simplu pareri, cu pretentia ca acestea reprezinta voia lui Dumnezeu, dar care nu sunt sau nu pot fi argumentate, care nu sunt insotite de texte biblice contextualizate)

iv.                 Ca sa stabilim si sa dezvoltam relatii (predicarea nu ar trebui sa fie un monolog, un simplu discurs, ci in mod normal predicarea este un act de comunicare din ambele sensuri, in care predicatorul comunica preponderant verbalizat, iar auditoriul comunica prin oferire de feed-back preponderant non-verbal; intre predicator si biserica se stabileste o relatie, in sensul ca nimeni nu ar trebui sa predice fara acordul bisericii, fara ca biserica sau reprezentantii ei sa cunoasca invatatura si trairea predicatorului si fara ca biserica sa invite pe predicator la a comunica Evanghelia. Pe de alta parte, pe parcursul predicarii, relatia predicatorului cu biserica se dezvolta fie in sens pozitiv, caz in care mesajul este receptat mai bine, fie in sens negativ, caz in care mesajul este fie respins fie acceptat in mod critic)

v.                   Ca sa rezolvam probleme si conflicte (o predicare inspirata va avea intotdeauna acest character de a adduce rezolvare in probleme si conflicte; Dumnezeu este atat cel care cunoaste nevoile, problemele, conflictele bisericii Sale, cat sic el de la care predicatorul ar trebui sa-si primeasca inspiratia, calauzirea, orientarea; daca Dumnezeu iti da o predica, atunci cu siguranta Cuvantul Lui va aduce rezolvare unor probleme sau conflicte)

vi.                 Ca sa exprimam si sa evaluam puncte de vedere (doctrine, invataturi, opinii, pareri, interpretari, problematzare)

vii.                Ca sa ne facem cunoscute credintele si valorile personale (predicarea, chiar si cea mai inspirata, nu este o anulare a personalitatii predicatorului si repetarea unui mesaj mistic dictat de Dumnezeu in timpul pregatirii; din contra: predicarea este produsul intregii personalitati a predicatorului; din aceasta cauza Dumnezeu este extrem de interesat de omul, de persoana, de caracterul predicatorului, pentru ca El, inainte sa unga o predica este cu mult mai interesat sa unga un om, sa il transforme pe om, sa il cizeleze si sa il umple pe predicator, sa cimenteze in el credinta curata si sa il vada imbratisand valorile vesnice)

CLIENTII COMUNICARII

Pentru ca obiectivele comunicarii sa fie atinse, realizate, este important ca predicatorul sa cunoasca auditorul. Auditoriul reprezinta receptorul mesajului sau clientii comunicarii. Clientii pot fi interni sau externi.

i.                     Clientii interni ai comunicarii sunt membrii bisericii, precum si persoane care sunt membri ai altor biserici sau nu au o membralitate oficializata dar care  primesc in mod constant, regulat invatatura din Cuvantul lui Dumnezeu, oameni care au o anumita cunostinta despre invatatura de baza a bisericii. Clientii interni au abilitatea de a opera cu imaginile, metaforele, numele, locurile si genurile literare notorii ale cuvantului biblic. Clientii interni au cel putin capacitatea de a intelege (spre exemplu) ca Iosif care a fost vandut de fratii lui, care a fost intemnitat in Egipt si a talmacit visurile lui Faraon devenind primul demnitar al Egiptului nu s-a casatorit niciodata cu Fecioara Maria si nu a ajuns sa isi castige existenta sa si a pruncului Isus practicand tamplaria.

ii.                   Clientii externi ai comunicarii sunt cei care sunt inradacinati in cultura seculara a acestei lumi si pe care predicatorul ii expune Cuvantului in mod ocazional, cu scopul de a-i transfera in randul clientilor interni. Clientii externi sunt personae pentru care cel mai adesea versurile cantarii care zice “Cine inseteaza sa vina la izvor sa bea” vor determina o stare de asteptare in care vor urmari daca cineva se ridica sa mearga sa bea apa. Clientii externi sunt oameni pentru care mesajul predicat trebuie acomodat la modul lor de intelegere si asimilare.

Este foarte posibil ca in cadrul unei slujbe normale a bisericii in auditoriu sa existe si persoane apartinand clientilor externi. Din aceasta cauza este foarte important ca programul slujbei divine sa contina elemente de comunicare care sa poata fi assimilate de astfel de persoane, momentele sau practicile care pot parea stranii sa fie sumar explicate inainte de a avea loc, sau daca acestea sunt spontane, sa fie justificate dupa ce s-au manifestat. In acest fel, intrebarilor clientilor externi li se ofera un raspuns, neexistand riscul ca raspunsul gasit sa fie gresit sau ca raspunsul sa vina de la rauvoitori.

A.R.T.E.: Indiferent daca clientii predicarii sunt interni sau externi, atunci cand mesajul este adresat unui auditoriu format din mai multe persoane acestea vor compune categorii de urmatoarele tipuri: Activ, Reflexiv, Teoretic si Experimental

a) categoria persoanelor de tip Activ: sunt acele persoane care invata mai repede, mai bine si mai cu placere din practica decat din prelegeri si teorii.

– aceste persoane vor prefera (de exemplu) sa intre direct in rugaciuni si staruinte fara a avea nevoie de prea multe argumente si ilustratii despre importanta rugaciunii

b) categoria persoanelor de tip Reflexiv: sunt acele persoane care vor sa stie “De ce?”, tipul de oameni care despica firul in patru

– aceste persoane vor prefera ca inainte de a se angaja la un lucru sau la o practica sa primeasca argumente, dovezi si explicatii solide si chiar atunci cand sub presiunea imprejurarilor sunt oarecum impinsi la o anumita activitate, vor analiza continuu, in timpul desfasurarii ei si dupa incheiere, si vor trage concluzii; este deci important ca sa li se ofere premisele corecte si comunicarea concluziei directe, pentru a nu risca sa porneasca de la premise incomplete si sa concluzioneze neinspirat.

c) categoria persoanelor de tip Teoretic: sunt acele persoane care invata din prelegeri

– aceste persoane sunt de obicei satisfacute cu intelegerea lucrurilor si au o mai mica tragere de inima in a le aplica; de aceea este foarte util ca fiecare prelegere, predica, invatatura sa se incheie cu o aplicatie practica, prin care astfel de persoane sa fie motivate sa transpuna faptic, sa exerseze ceea ce au acumulat intellectual

d) categoria persoanelor de tip Experimental:  sunt persoanele care vor sa inteleaga mecanismul si sa pipaie ei insisi, sa traiasca pe pielea lor

– aceste persoane sunt cele care trebuie (pe de o parte) protejate de propria lor curiozitate, pentru ca vor fi mereu gata sa incerce ceva nou si sa se bazeze mai mult pe senzatii si trairi proprii decat pe Cuvantul Domnului, iar (pe de alta parte) curiozitatea lor trebuie satisfacuta, prin invitarea lor la anumite seri speciale sau la intalnirea unor grupuri restranse unde oameni cu greutate spirituala ofera un cadru sanatos in care Dumnezeu se manifesta, fara riscul aparitiei unor falsuri sau imitatii etc.

Structura mesajului functie de ARTE:

Rolul predicatorului este de a-si modela mesajul astfel incat sa se adreseze fiecarei categorii de persoane. Adica un mesaj va trebui sa contina prelegerea sau expunerea unor adevaruri, principii etc (T), argumentarea si explicarea acestora (R), aplicatia lor practica (A) si personalizarea(E)

Adaptabilitate predicatorului:

Predicatorul trebuie sa fie extrem de adaptabil. De aceea, predicatorul trebuie

–         sa cunoasca auditorul inaintea sau in timpul pregatirii mesajului (cand accepti invitatia de a predica intr-o anumita biserica sau adunare de biserici sau comunitate pune cateva intrebari celui ce te invita despre oamenii respectivi; afla pe cat posibil care este caracterizarea lor generala; afla carei paturi sociale apartine majoritatea, afla daca exista cercuri de influenta, afla daca au practici favorite, predicatori favoriti, evenimente favorite etc); daca vei predica unui auditoriu ultraconservatorist si te vei trezi la adunare purtand o cravata de cel mai aprins rosu si un ac de cravata sclipitor si cu lantisor, un lucru de importanta capitala, intrarea, a fost deja compromis. Asa ca este destul de probabil ca barierea de percepere a mesajului sa fie destul de greu de trecut si parte buna a mesajului sa fie sacrificata pentru  restabilirea unei relatii de acceptare. La fel de deplasat ar fi, de asemenea, sa apari la o intalnire de tineret in care toti sunt in pantaloni scurti si tricou, imbracat cu cel mai de gala costum si cu cei mai lustruiti pantofi; predicatorul trebuie sa se adapteze situatiei si sa adopte o postura care sa-i faciliteze predicarea.

Exceptie: cand esti pe teren propriu si stii ca in biserica vor veni musafiri de o anumita factura conceptionala, nu trebuie sa te adaptezi stilului lor. Va fi problema lor daca se vor adapta stilului bisericii tale sau nu. De exemplu, daca esti tipul care la slujbele de duminica poarta cravata, camasa cu butoni etc si stii ca in seara in care urmeaza sa predici vin frati care nu agreaza cravata si accesoriile, ar fi absolut deplasat sa urci la amvon in camasa descheiata la gat si cu jerseu. Acasa la tine, comporta-te ca acasa la tine. Adaptabilitatea se cere oaspetilor nu gazdelor. De ce? Pentru ca prin tot ceea ce esti, faci, spui, arati in biserica in care slujesti esti un model pentru propria biserica, oamenii te cunoasc intr-un anume fel si se asteapta sa te vada intr-un anume fel, iar o schimbare sau o adaptare la niste vizitatori care vin si pleaca, iti va scadea prestigiul si va genera o unda de neincredere in randul fratilor si surorilor tale, asa ca predicarea ta va avea de suferit.

–         sa cunoasca auditorul pe parcursul rostirii mesajului; fii atent la feed-back-ul care ti se transmite din sala; contorizeaza atitudinea, pozitia, mimica oamenilor carora le predici; daca vezi cascand mai mult de 2 persoane (care fie au obiceiul de a casca fie lucreaza foarte mult), incearca sa adaptezi anumite elemente: tonalitatea, modulatiile vocii, o ilustratie pot fi excelente remedii daca somnolenta a fost generata de platitudinea timbrului vocal sau de monotonia ritmului de expunere; daca starea continua, poate subiectul ales este lipsit de interes si daca nu ai o punte de a trece la un subiect mai interesant poate e cel mai indicat sa scurtezi predica. Oricum, predicatorul va trebui sa fie un fin receptor al mesajului salii: a vedea cateva perechi de amigdale nu inseamna ca asta e starea generala a bisericii respective; pune in balanta cu oamenii care casca sau care se uita pe pereti sau isi butoneaza telefonul mobil pe cei care au o mimica ce exprima  atentie, concentrare, interes, pe cei care au o fina miscare a capului ce indica aprobare, pe cei care aproba cu “Amin”, pe cei care iau notite, pe cei care lacrimeaza sau care iti zambesc. Aici de obicei functioneaza regula (stiu, stupida in alte situatii) a majoritatii.

–         sa  cunoasca auditoriul dupa mesaj; acest lucru este extrem de delicat si are in vedere situatia in care probabil urmeaza ca in viitor sa aiba o noua predica in comunitatea respectiva;  pentru ca cel mai probabil daca vei intreba anumite persoane din sala daca le-a placut predica, raspunsul va fi unul susceptibil  de multa politete si lipsa de sinceritate, cel mai indicat este ca atunci cand predici intr-o alta biserica sa ai cu tine un foarte apropiat (fie sotia, fie un parinte, fie un coleg pe care te poti baza) si care iti va putea da concret relatii despre ceea ce nu a fost tocmai OK. Exista si cazurile fericite (de obicei dupa o predica buna) cand oameni din biserica iti vor spune direct ca au fost atinsi de mesaj

 Presupunand ca mesajul a fost pregatit temeinic, predicarea trebuie sa aiba in vedere si o pregatire a mesagerului astfel incat sa nu fie surprins de ceea ce va gasi la locul predicarii. Cunoasterea cat mai multor lucruri despre oamenii, sala, conditiile, timpul in care se va rosti predica, va face ca efectele interferentelor, ale bruiajelor sa fie diminuate in mod consistent si constient. Predicatorul va sti sa aleaga postura, vocabularul, ilustratiile, atitudinea care vor face intelegerea mai exacta. Sistemul de referinta ales va fi mai familiar auditoriului, raspunsurile nonverbale vor fi mai corect intelese de catre predicator etc. Iata schema:

 predicare

 

back-index10 

One thought on “Predicarea (2)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s