Monitorul (12)

Pecs, 29.XI.2008

Domul (Catedrala St. Petru si Pavel)

Numele roman al orasului este Sopianae, iar in evul mediu, spre sfarsitul sec. al IX-lea,  apare consemnat cu denumirea de Orasul celor 5 biserici (Quinque Basilicae), numele de Pecs fiind atestat abia catre jumatatea sec. al XIII-lea.  Quinque basilicae provine de la faptul ca masonii care construiau catedrale in zona foloseau materiale din structurile a 5 mari biserici crestine vechi, din constructiile crestine timpurii ramanand doar ruinele necropolelor situale in catacombele orasului.

Cea mai insemnata catedrala din Pecs este Domul, sau Catedrala St. Petru si Pavel:

dsc04616

Dupa ce la sfarsitul sec al IX-lea zona a fost cucerita de unguri si anexata ca si comitat regatului ungar, Pecs-ul cunoaste o puternica dezvoltare religioasa devenind asezamant episcopal. In locul vechii catedrale episcopale, distrusa intr-un incendiu, in secolul al XII-lea a fost construit Domul. Astazi, vechilor elemente decorative li s-au alaturat decoratiuni noi, frescele au fost restaurate, iar anumite incaperi au primit utilitate muzeistica. Acest aspect se datoreaza si faptului ca rand pe rand catedrala a avut de suferit de pe urma mongolilor, apoi a otomanilor, care fie au jefuit-o, fie au transformat-o in moscheie, apoi in depozit de arme sau au utilizat materiale din zidurile ei pentru diverse constructii.

Distrugerilor si transformarilor succesive le-au urmat de fiecare data eforturi de reconstructie, cel mai amplu fiind cel din sec. al XIX-lea, efort in cadrul caruia mari portiuni de ziduri au fost complet inlocuite, iar decoratiunile au fost, unele restaurate, iar majoritatea, innoite prin contributia unor artisti unguri si austrieci.

Inaintand spre intrarea principala, din balconul cladirii asezate pe latura stanga a catedralei, te urmareste un cavaler care supravegheaza poarta

dsc04614, in timp ce din dreapta, daca ajungi la ora fixa, aerul vibreaza de baterea ceasului cu clopote:

dsc04648

Domul impresioneaza atat prin dimensiuni, cat si prin stilul arhitectural (nava bisericii este asezata intre ziduri care poarta pe fiecare colt cate un turn) si prin decoratiunile sale. Datorita repetatelor reconstructii, stilul initial a fost si el in mod repetat inlocuit, astfel ca azi Domul realizeaza o intrepatrundere stilistica. Constructia a primit, cu fiecare renovare, influenta barocului italian, apoi (dupa retragerea otomana) elemente arhitecturale gotice, iar dupa reconstructia din sec. XIX o amprenta baroca puternica.

Partea sudica a domului sustine statuile celor 12 apostoli

dsc04619, iar nisa amplasata deasupra portii sudice adaposteste un grup statuar avand in centru imaginea Madonei cu Pruncul, careia (caruia?) regi, regine si inalte fetze bisericesti i se inchina, metaforizand astfel calitatea  ei de regina a lumii:

dsc046201

Poarta realizeaza in bronz o impletitura grea de mladite infrunzite si roditoare ce ascund intre ele siluete umane,

dsc04647, iar usa uriasa din lemn este placata cu decoratiuni reliefate (alama?) reprezentand scene biblice:

dsc04625 dsc04626 si accesorii simbolice

dsc046281.

Interiorul prezinta sanctuarul si cateva capele. Sanctuarul este strajuit pe fiecare parte de bolti impresionante, in centru fiind asezate stranele iar in partea estica Altarul, caruia in partea de Vest ii raspunde orga cu tuburi.

dsc04640

De o parte si de alta a altarului se coboara in cateva trepte de piatra spre capela estica ce conduce (probabil) inspre necropolele paleocrestine din catacombe. Holul cu trepte este decorat cu imagini stilizate, care imita chipurile naive si imaginile crestine comune vechilor necropole:

dsc04642

dsc04643 dsc04645

dsc04646

Capela este sustinuta pe o structura de bolti decorate cu motive care sugereaza un stil mediteranean, reamintind poate de faptul ca in timpul ocupatiei otomane aceasta capela a fost utilizata ca depozit militar turc. Decoratiunile de pe bolti cu stelute islamice sunt insa transformate in stele de bolta celesta, pentru ca sunt sustinute de coloane ce poarta pe fiecare latura a capitelului semnul crestin al crucii.

dsc04631

Estul capelei adaposteste un altar in forma de chivot din care razbate o lumina calda:

dsc04632

Pe laturile capelei, sub cruci malteze sunt amplasate basoreliefuri in marmura alba, reprezentand imagini din Evanghelii:

dsc04630

dsc04634

dsc04633

In zona de Nord a Domului se deschide Capela Tezaurului care expune valoroase obiecte de cult, argint masiv, argint aurit, aur batut cu pietre pretioase, tesaturi, manuscrise:

dsc04635

 dsc04637

dsc04638

dsc046381

INDEX

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s