LACU

Adica despre LA SI CU

 

Cuvinte scurte, dar esentiale: importanta folosirii corecte a prepozitiilor si a conjunctiilor

 

La început era Cuvântul, şi Cuvântul era cu Dumnezeu, şi Cuvântul era Dumnezeu

El era la început cu Dumnezeu.

 

Asa cum aratam si cu alta ocazie vorbirea este un canal prin care se manifesta Duhul lui Dumnezeu, adica puterea Lui pentru mantuire si binecuvantare, dupa cum, tot vorbirea este canalul prin care se manifesta puterea malefica spre razvratire si blestem. 

 

Din aceasta cauza Dumnezeu a acordat o atentie deosebita vorbirii, rostirii.

 

Este esential sa observam ca in cele mai mici cuvinte, adesea compuse doar din 2 litere, consista o directionare a ideii care poate manipula intreaga intelegere, care poate pastra sau corupe adevarul.

 

La inceput era Cuvantul nu inseamna acelasi lucru cu De la inceput era Cuvantul.

A doua constructie ar desbraca pe Fiul de un atribut esential al Dumnezeirii- Vesnicia, sau cel putin ar saraci acest atribut de prima parte a conceptului de vesnicie (vesnicia trecuta), in sensul ca pentru multi vesnicia Fiului ar indica doar existenta sa prelungita intr-un viitor fara de sfarsit, nu si existenta sa fara de inceput.

 

Cuvintele mici sunt speculate de oameni, in dorinta de a induce sensuri care sunt adevaruri doar pe jumatate. De exemplu, pentru manipularea comportamentului cumparatorului alaturi de Salamul cu sunca, un mezel din categoria salamurilor, continand sunca a aparut si Salamul de sunca, adica un fel de parizer mai scump; sau: Director la firma X, inseamna ca poate fi unul dintre zecile de directori ai firmei, poate unul chiar neinsemnat, pe cand Director al firmei X  inseamna ca e Directorul, seful tuturor directorasilor.

 

Daca Ioan s-ar fi limitat sa spuna doar “Cuvantul era cu Dumnezeu” ar fi aparut fie ideea instrumentalitatii Logosului, a depersonalizarii Sale (Cuvantul fiind una din calitatile sau energiile sau puterile impersonale pe care Dumnezeu le are), fie o temelie pentru subordinationalism si unitarianism (Cuvantul era la inceput dar era cu Dumnezeu, insa separat de Dumnezeu). In schimb, Ioan continua: “si Cuvantul era Dumnezeu”. Se afirma astfel nu doar Dumnezeirea Fiului (Cuvantul = Dumnezeu), dar se si pastreaza conceptia Unului, a Unitatii lui Dumnezeu, monoteismul iudaic si monoteismul crestin ca fundament (Cuvantul cu Dumnezeu ). 

 

Aceasta extraordinara constructie frazeologica (In 1:1) contine intr-un singur rand adevarul pe care rauri de cerneala folosite pentru explicarea dumnezeirii Logosului si a consubstantialitatii Fiului cu Tatal  nu l-au mai putut exprima niciodata atat de simplu si de la indemana oricarui cititor.

 

Apoi v. 2 contrage, simplifica, reducand expresia acestui adevar de la o fraza la o propozitie, pastrand subliniereile esentiale prin aceleasi 2 cuvinte scurte la si cu:

El era la inceput cu Dumnezeu. El, adica Logosul (despre care am aflat in versetul precedent ca este Dumnezeu) era inainte de inceput, era la inceput, nu doar Dumnezeu dar si una cu El, era cu Dumnezeu. Astfel nimeni nu mai poate avea vreun temei cand afirma

         ca Logosul este rostirea, cuvantul impersonal al lui Dumnezeu   sau

         ca Logosul este un dumnezeu, dar nu Dumnezeu,     sau

         ca Isus a fost prima fiinta creata de Dumnezeu   sau

         ca Isus a primit harul de a se face Dumnezeu dupa momentul Betleem sau dupa momentul Golgota, ca rasplata pentru slujirea infaptuita (afirmatie care ignora pana si contradictia ireconciliabila dintre cei doi termeni pe care ii aseaza in acelasi context: harul si rasplatirea, fiindca ce legatura poate fi intre favoarea nemeritata si chiar contrara a cea ce se merita si recompensarea unui merit sau a unei stradanii?)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s