Şmecheria cea de toate zilele

Pragmatismul a invadat puternic modul de gândire al societăţii, contaminând inclusiv mentalitatea creştină. La adolescenţă am fost foarte încântat când am dat peste raţionamentul lui Pascal referitor la credinţă, un argument care deşi pare pragmatic este mai degrabă argumentul unei logici simple: spunea el că, dacă cred şi Dumnezeu există câştigul este viaţa veşnică, pe când, dacă cred şi Dumnezeu nu există, nu pierd nimica.

Din secolul XVII, gândirea s-a pragmatizat atât de mult, încât acelaşi pariu a fost dus la extrem. În schimbul de replici al unor personaje ale lui D. Koontz, in discuţia despre credinţă, logica lui B.Pascal este continuată în genul (parafraza):

– Dacă cred şi Dumnezeu nu există nu pierd nimic

– Ba pierzi timp, iar timpul e lucrul cel mai important pentru om

– Păi nu pierd nici timp, pentru că mi l-am organizat de aşa manieră încât să mă rog doar în timp ce mă uit la TV! 

           Poate că e o chestiune fictivă, dar ea reflectă realitatea intenţiei umane de a-l şmecheri pe Dumnezeu. Si e mult mai evident acum decât atunci când Ioan Botezătorul le striga unora numindu-i pui de năpârci.

f73649-Dean-Koontz-Cursa

Leave a Reply

