Stresul zilnic

Toate lucrurile care ne înconjoară sunt integrate într-un sistem care promite multe, dar înrobeşte uşor. Ca să te menţii la un nivel acceptabil in societate eşti obligat să-ţi trăieşti viaţa în viteză, să munceşti peste program, să fii dispus să-ţi sacrifici relaţiile şi sănătatea, să fii prea obosit ca să te mai joci cu copiii, prea agitat ca să te mai rogi şi prea ocupat ca să mai mergi la biserică şi altele de felul acesta. Pastorul B. Faragau spunea că dracul ne dă de lucru cu scopul de a ne îndepărta de copii şi soţie şi de a lăsa ca valorile familiei şi ale credinţei să se piardă, cu scopul de a ne lega inimile de lucrurile oferite de lumea aceasta.

Managementul planificării este consecvent în a afirma că un plan pe care îl concepi va fi afectat în elementele sale de o serie de factori, unii previzibili, poate controlabili, alţii neprevizibili şi necontrolabili. De pildă, planific să ajung la ora 8 fără 5 cu copilul la şcoală şi la 8 şi 15 la serviciu, la o şedinţă. În mod normal lucrul acesta se realizează fără dificultate, zilnic de la şcoală la lucru fac 8-10 minute. Ce pot controla, este să ieşim la timp din casă. Ceea ce nu pot controla este faptul că înainte să ajung la serviciu am fost tras pe dreapta de un echipaj de poliţie pe motiv că nu am dat prioritate pietonilor la trecerea de pietoni. Într-o asemenea situaţie am alternativa să mă enervez, să  mă consum sau aş putea alege totuşi să accept liniştit că planul meu a fost pur şi simplu năruit de un factor pe care nu îl pot controla. Trăind într-o lume care goneşte, în care fiecare minut contează, în care nerăbdarea devine agresivă şi fiecare impediment pare să existe numai ca să te determine să întârzii, atunci când planurile pe care ni le facem nu funcţionează apare o doză suplimentară de stres şi în mod natural mă enervez. Simţindu-mă agresat suprarenalele mele încep să secrete adrenalină pentru a-mi conferi energia de apărare, dar neputând să deschid nici o supapă adrenalina îmi devine inamic erodându-mă din interior.  Pot rămâne liniştit într-o astfel de moară care macină nervii, găureşte stomacul, erodează inima şi produce diabet şi HTA, astfel încât prin acceptare să evit ulcerul, depresia şi celelalte probleme cauzate de stres? Aş putea să-mi conserv doza de energie pe care o datorez familiei mele, bisericii şi lui Dumnezeu?

O nouă abordare a vieţii din perspectiva Scripturii ar fi un prim pas. Apostolul Iacov ne vorbeşte despre ceea ce înseamnă a planifica fără în felul nostru omenesc, naiv:

Ascultati, acum, voi care ziceti: Astazi sau maine ne vom duce in cutare cetate, vom sta acolo un an, vom face negustorie, si vom castiga! Voi, dimpotriva, ar trebui sa ziceti: Daca va vrea Domnul, vom trai si vom face cutare sau cutare lucru.

Ar trebui să conştientizez în fiecare clipă faptul că nimic nu se întâmplă decât prin voia lui Dumnezeu, chiar dacă nu o înţeleg sau chiar dacă nu îmi face plăcere.  În al 2lea rând, rămânând calm şi acceptând situaţiile pe care nu le pot controla, mintea mea va putea găsi mult mai uşor soluţiile de rezolvare a problemelor generate de căderea planului meu.

Această abordare, a încrederii că până şi detaliile unei zile normale sunt cunoscute şi controlate de Dumnezeu m-au ajutat mult în situaţii dificile (e.g. 2008).

“De-a lungul anilor, am învăţat că Planul meu B este adesea Planul A al lui Dumnezeu. Nimic nu se întâmplă din accident. În economia lui Dumnezeu nu există Plan B. El este suveran. Când lucrurile se mişcă cu dificultate—în modul haotic în care ni se par—El singur are Planul A. Şi, o spun deschis, sunt hotărât să mă odihnesc în acest fapt. S.ar putea să nu înţeleg toate motivele, dar sunt hotărât să mă odihnesc în Providenţa Sa şi să mă bucur de aventura surprizei.”- Michael Hyatt

Leave a Reply

