Noul Papă va aduce o reformare necesară Bisericii Catolice?

images

Făcând o paralelă între un preşedinte de corporaţie şi papă, S.M.Bănilă publică pe portalul de ştiri de business Manager.ro un articol pe care îl redau mai jos. Articolul, care mi s-a părut foarte interesant, arată explicit ceea ce de foarte mult timp se vorbeşte în cercurile restrânse, şi anume faptul că Biserica Romano-Catolică este în ultimă instanţă  o multinaţională extrem de profitabilă. De asemenea veţi găsi şi date statistice privind evoluţia bisericii pe continente şi în final şi o imagine a evoluţiei mişcării penticostale în America de Sud:

Cota de piata a Bisericii Catolice in America Latina a scazut de la 90% in 1910 la 72% in prezent, din cauza ascensiunii penticostalilor. Biserica din America Latina imprumuta tehnicile penticostale, prin organizarea unor “mase de eliberare” pe stadioanele de fotbal si le permite preotilor sa vorbeasca orice limba . Dar Benedict a refuzat sa se intalneasca cu Marcelo Rossi, preotul carismatic, care a vandut peste 12 milioane de CD-uri, in timpul vizitei sale in Brazilia. Urmatorul papa trebuie sa inteleaga ca nu este doar episcopul Romei, ci si o personalitate marcanta la nivel global, conchid cei de la The Economist

 

Iată articolul:

Joseph Alois Schumpeter (8 februarie 1883-8 ianuarie 1950) a fost un reputat economist si politician de origine austriaco-americana. Cativa bloggeri au infiintat un domeniu care ii poarta numele, gazduit de prestigiosul The Economist. Recent, acestia au realizat o analiza a Papei, din perspectiva “manageriala”.

“Biserica Catolica este cea mai veche multinationala din lume”, scriu bloggerii. De asemenea, din toate punctele de vedere, este si cea mai de succes, cu 1,2 miliarde clienti, un milion de angajati, zeci de milioane de voluntari, o retea globala de distributie, un logo universal recunoscut, un mecanism complicat de lobby si alte avantaje; Biserica Catolica este bine ancorata in viitor si desfasoara “numeroase operatiuni de succes pe pietele emergente”.

Pe masura ce feţele sfinte s-au adunat la Roma pentru a alege noul sef , biserica fierbe. Papa nu duce lipsa de ustensile cu care poate gestiona criza, avand la indemana inclusiv doctrina infailibilitatii papale. Benedict XVI si-a petrecut mandatul de papa fie provocand crize inutile (precum ospitalitatea afisata fata de episcopul Richard Williamson, care neaga Holocaustul) sau lupta cu scandalurile sexuale care orbiteaza in jurul bisericii catolice.

“PAPA Benedict a fost omul nepotrivit la locul nepotrivit”, scriu cei de la The Economist. In locul batranelului de 78 de ani (85 de ani in prezent), ar fi fost nevoie de un suflu tanar. Problemele care dezbina Biserica Catolica au nevoie de o reforma structurala, pe care numai un lider adevarat o poate realiza.

Benedict a pus insa fundatiile unei asemenea reforme. Decizia sa de a se retrage indica faptul ca a fi papa este o meserie, nimic mai mult, este ca si cum ai fi seful unei companii, care iti solicita sa fii puternic. De asemenea, cardinalii au dreptul sa aleaga un nou papa: ei pot alege un papa mai tanar, stiind ca mandatul limitat reprezinta o optiune sau un papa mai batran, “stiind ca acesta nu va fi obligat sa moara in biroul de la Vatican”. Urmatorul papa trebuie sa fie radical, sa actioneze direct. Biserica are o datorie fata de baza sa de clienti.

Cea mai presanta problema pentru noul papa va fi reprezentata de scandalurile sexuale. Avem de a face cu o problema teologica, scriu cei de la Schumpeter: “biserica va atrage o forta diferita de munca, daca nu ar insista ca toti preotii sa fie barbati si celibatari”. Noul papa nu va accepta femei sau preoti insurati. Ar putea invata insa cate ceva de la sectorul privat, despre cum isi poate gestiona forta de munca.

In primul rand, trebuie sa iti pedepsesti angajatii problematici, nu sa ii protejezi. Cele mai bune companii ii concediaza rapid pe cei care comit fapte nepotrivite. In al doilea rand, trebuie sa consideri reputatia ca fiind cel mai de pret activ pe care il detii, sa stabilesti norme clare in privinta eticii, sa insisti ca personalul sa adere la ele si sa demarezi campanii agresive de PR. Companiile care au calcat stramb au incercat intotdeauna sa le transmita clientilor si angajatilor ca fac tot ce le sta in putinta pentru a indrepta problemele respective. In al treilea rand, “trebuie sa privesti inainte”. Companiile sustin sedinte ale liderilor, pentru a revizui strategiile anuale, nu se intalnesc o data la un secol.

Biserica trebuie sa furnizeze bunuri spirituale. Totusi, isi rezerva mult timp si energie pentru a administra o afacere pur materiala. Scolile si spitalele il promoveaza, intr-adevar, pe Iisus, atrag credinciosi. Dar ce spuneti de o banca in toata regula (cu ATM si instructiuni in latina)? Sau de gestionarea portofoliilor imobiliare? Companii uriase, precum IBM si Ford, s-au indepartat de operatiunile lor non-core, pentru a se concentra asupra activitatii lor primordiale. Biserica Catolica ar trebui sa le urmeze exemplul, scrie The Economist.

Cea mai dinamica piata pentru religie este cea emergenta. Numarul catolicilor din regiunea Africii sub-Sahariene a crescut de la un milion in 1910 la 171 milioane, in prezent. Numarul celor din regiunea Asia-Pacific a crescut de la 14 milioane in 1910 la 131 milioane, in prezent. In Europa, numarul catolicilor a scazut de la 65% in 1910 la 24%, in prezent. Biserica ramane insa orientata asupra Europei. Biserica refuza globalizarea de 456 de ani. 75 dintre cei 140 de cardinali ai Bisericii Catolice locuiesc la Roma. Resedinta de vara a papei, Castelul Gandolfo, se afla la 24 km distanta de Vatican.

Papalitatea ar putea alege un papa non-european. E o afirmatie hazardata. Biserica trebuie sa faca mult mai mult. Cisco a infiintat un al doilea sediu in Bangalore – Cisco East – pentru a administra strategia pentru pietele emergente. Biserica l-ar putea muta pe papa in America Latina. Multe companii globale si-au stabilit centrele de excelenta de-a lungul globului. Biserica ar trebui sa mute unele departamente ale Vaticanului in alte tari, precum cele care trateaza cu misionarii si asigura dezvoltarea, extinderea – in tarile emergente.

Cota de piata a Bisericii Catolice in America Latina a scazut de la 90% in 1910 la 72% in prezent, din cauza ascensiunii penticostalilor. Biserica din America Latina imprumuta tehnicile penticostale, prin organizarea unor “mase de eliberare” pe stadioanele de fotbal si le permite preotilor sa vorbeasca orice limba. Dar Benedict a refuzat sa se intalneasca cu Marcelo Rossi, preotul carismatic, care a vandut peste 12 milioane de CD-uri, in timpul vizitei sale in Brazilia. Urmatorul papa trebuie sa inteleaga ca nu este doar episcopul Romei, ci si o personalitate marcanta la nivel global, conchid cei de la The Economist (via Schumpeter).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s